Šestý charitativní koncert #Společněprotibezmoci
Brunch pro partnery
„SPOLUPRÁCE S ALSOU JE PARTNERSTVÍ, KTERÉ FUNGUJE A POMÁHÁ“
Není nad příjemně strávené ráno v inspirativní společnosti. Snídaně, kterou organizoval spolek ALSA, jediná organizace v Česku specializující se na pomoc pacientům s amyotrofickou laterální sklerózou a péči o pacienty s ALS. Diskuze se konala 23. února v Magenta Experience Center v OC Arkády Pankrác a nesla motto „CSR a neziskový sektor v době krize“.
Akce díky svým hostům pokryla všechny úhly pohledu fungování v krizovém období, jak z pohledu neziskové organizace, kterou zastupovala Eva Bezuchová, ředitelka a klinická logopedka spolku ALSA, o životní zkušenosti se s publikem podělila Denisa Mikulášová, pečující o manžela s ALS Vladimíra Mikuláše, pohled firem působících v neziskovém sektoru zastoupili Simona Dřízhalová z TMobile a David Vaněk z Fortuny a praxi z médií předala Lea Surovcová, redaktorka České televize. Moderátorkou akce byla Kateřina Stibalová. Mezi hosty, kteří zasedli v publiku, byli zástupci firem z různých oblastí podnikání, které se věnují podpoře charitativních organizací
Jedním z témat diskuze bylo fungování neziskové organizace v době krize. Eva Bezuchová, ředitelka a klinická logopedka multidisciplinárního týmu spolku ALSA uvedla: „Stěžejním pro nás jako ALSU je nejen v době krize zajistit péči o pacienta a to ve stejném rozsahu a kvalitě, na kterou je zvyklý. V době krize samozřejmě u nás dochází k přeskupení a změnám s cílem ušetřit, ale tam, kde si to můžeme dovolit, abychom neohrozili zavedený systém péče a administrativní aparát, který jej udržuje funkční.“
Řeč byla také o tom, jakým způsobem mohou firmy přistupovat k podpoře neziskového sektoru, jak komunikovat tyto aktivity externě a jak směrem k zaměstnancům, zda je důležité pro zaměstnance sociální přesah firem, jaká témata jsou pro média vhodná a jak k neziskové oblasti přistoupit s vědomím strašáka ekonomické krize.
„Příběh pacienta se dobře prodává,“ řekla Denisa Mikulášová, která pečuje o manžela s ALS. „Když udělám sbírku s manželovou fotkou, popíšu, jak je nemocný, pak se peníze vyberou. Ale finance jsou vám k ničemu, když za ně nedokážete zajistit potřebné služby. Proto je důležitější podporovat neziskové organizace, které jsou dané služby schopny zajistit, dokáží zacílit pomoc, pracují s odborníky i s rodinami. A v tom je ALSA nenahraditelná!“
Složité období poslední doby, kdy společnost zasáhl covid a následně válka na Ukrajině, se samozřejmě odrazilo i na podpoře neziskových organizací. „Jsme závislí na financích našich partnerů a víme, že když je krize, peníze se těžko shání,“ přiznala Eva Bezuchová. „Nemůžeme přestat pracovat, máme vůči pacientům závazky, jsou na naší péči závislí. Pro nás je velký strašák, že bychom neměli finance na naši práci.“ Naštěstí se ALSA mohla i v takto složitém období opřít o dlouhodobé partnery. „My neděláme charitu, ale budujeme spolupráci. Je to jako manželství. Máte společnou historii, plánujete budoucnost a pokud přijdou krize, snažíte se je společně překonat,“ řekl David Vaněk, generální ředitel společnosti Fortuna, která je partnerem spolku ALSA už od roku 2019. „Když se „neziskovka“ chová jako „ziskovka“, pak přesně ví, kam potřebuje cílit, na co chce peníze použít. Takového partnera my preferujeme. A právě proto, že jsme měli všechno dopředu nastavené, nikdo za námi nepřišel s tím, že bychom měli vzhledem ke covidu nebo válce na Ukrajině naši spolupráci přerušit,“ dodal David Vaněk. Další společností, která ve spolupráci s neziskovými organizacemi sází na dlouhodobé partnerství je T-Mobile. „Uvědomujeme si, jak by to pro námi podporované organizace bylo složité, pokud bychom je najednou přestali podporovat. Jsem ráda, že jsme to nemuseli udělat,“ řekla Simona Dřízhalová ze společnosti T-Mobile.
Pro rodinu, kterou onemocnění ALS zasáhne, začíná krize vlastně v momentě, kdy se to dozví a musí začít žádat o veřejnou pomoc. Jak Denisa Mikulášová popsala: „Začíná kolečko jednání například směrem ke zdravotní pojišťovně a Státní správě sociálního zabezpečení, musíte vyplnit a dodat množství podkladů a jen toto celou rodinu velmi zatěžuje. Musíte se postarat hlavně o děti a manžela a uvítáte pak každou pomoc, která vám umožní dobře fungovat. Bylo pro mě překvapením, že při tak vážné nemoci jakou ALS je, musíte vůbec odůvodňovat, vysvětlovat a při zamítnutí se odvolávat v žádostech o finanční i nefinanční formu pomoci. Bez přátel, veřejných sbírek a ALSY bychom to opravdu nedali.“
Jako zástupce médií se debaty zúčastnila redaktorka zpravodajství České televize Lea Surovcová, která se specializuje na sociální problematiku. S přítomnými se podělila o to, jak vybírá témata, kterým se bude věnovat i jak je někdy složité je prosadit do vysílání. „Pro mě je důležitý přesah. Pokud několik let po sobě pořádá charitativní organizace stejnou akci a má vždy totožný scénář, tak pro novináře přestává být prioritou a raději zvolí jinou akci, kterou otevře například nové téma. Tradičním akcím je tak potřeba dát nový rozměr,“ vysvětlila. „Sociální témata sice většinou nejsou „otvírákem“ zpráv, ale mně to nevadí. Důležité je, aby se do zpravodajství dostala. Snažím se nevyhýbat ani těžkým tématům. Veřejnost má mnohdy tendenci před takovými tématy zavírat oči a vy jim je musíte zprostředkovat tak, aby našli odvahu a nezavírali je.“